Een autismespectrumstoornis (ASS) is een levenslang aanwezige neurobiologische ontwikkelingsstoornis die gekenmerkt wordt door kwalitatieve beperkingen in sociale interacties, communicatie en verbeelding (APA, 2000). De prevalentie van een ASS bij kinderen en volwassenen wordt geschat op 1%. Om tot de diagnose ASS te komen, worden gegevens geïnventariseerd met behulp van een psychiatrisch onderzoek, een klachteninventarisatie vanuit het perspectief van de patiënt en betrokkenen, een ontwikkelingsanamnese én een inventarisatie van de zorgbehoeften. Wanneer de diagnose ASS is gesteld, is het bieden van psycho-educatie de interventie van eerste keus. Psychoeducatie is een methodiek in de hulpverlening voor mensen met een langdurige beperking, maar is deze ook geschikt voor patiënten met een ASS? In dit artikel worden de voor- en nadelen van psychoeducatie bij patiënten met een ASS besproken.
Auteurs |
Wijk MSc, W.M. van
Verwey, R. |
---|---|
Thema | Communicatie |
Publicatie | 27 maart 2020 |
Editie | Verpleegkundig Specialist - Jaargang 15 - editie 1 - Editie 1 | 2020 |