Het Martini Ziekenhuis investeert in implementatie van advance care planning (ACP) om continuïteit en kwaliteit van zorg voor patiënten met palliatieve zorgbehoeften te optimaliseren. Er werd onderzocht wat ervaringen van patiënten en hun huisartsen zijn met ziekenhuisgeïnitieerde ACP. Hoewel patiënten tevreden zijn met de communicatie rondom ACP en de transmurale zorg, blijkt het ingevulde ACP-document voor de meeste patiënten niet van grote betekenis. Huisartsen waarderen een telefonische overdracht het meest en vinden een ACP-document een nuttige aanvulling. Het proces van ACP, met als doel persoonlijke wensen van de patiënt in de laatste levensfase tijdig te exploreren, wordt als nuttig ervaren. De mogelijkheden van het ingevulde ACPdocument lijken echter nog onvoldoende te worden benut. Ten tijde van de COVID-19-pandemie wordt landelijk toenemend gepleit voor ACP. Wat betekenen de uitkomsten van het onderzoek en de huidige aandacht voor ACP voor de praktijk van de verpleegkundig specialist?
Auteurs | Veltman MSc, P.G. |
---|---|
Thema | Kwaliteit van zorg |
Publicatie | 23 september 2021 |
Editie | Verpleegkundig Specialist - Jaargang 16 - editie 4 - Editie 4 | 2021 |